نماز یکی از عبادتهایمزدیسنا است که برای داشتن توجه همیشگی به دستورهای دینی و سپاسگزاری خدا گزارده میشود.[۱][۲] این دستورات عمدتاً ماهیتی اخلاقی دارند.[۳]
هنگامی که کودکی در یک خانواده زرتشتی به سن «رشد فکری» میرسد و دین زرتشت را میپذیرد، پس از سدرهپوشی به تکلیف میرسد. سن رشد فکری معمولاً میان ۸ تا ۱۵ سالگی (بیشتر ۹ تا ۱۱ سالگی)[۴] است.[۵]
امروزه نماز پنجگانه را معمولاً موبدان میگزارند و بیشتر زرتشتیان به خواندن دعاهای صبحگاه و شامگاه اکتفا میکنند.[۶][۷]
آمادگی
پیش از نماز گزاردن، باید کارهای زیر را انجام داد:[۸]
- پاکی تن در هنگام آغاز نماز
- پوشیدن سِدره و کُشتی
- پاک بودن لباس از آلایش
- شستن دست و رو
- رو نمودن به قبله
گاهها و هنگام نماز
زرتشتیان هر روز در ۵ گاه اهورامزدا را نماز میگزارند و هنگام این نمازها دارای محدودیت زمانی است.[۱][۹][۱۰]
گاه | مدت زمانی | ||
---|---|---|---|
از | تا | ||
هاوَن | طلوع خورشید | نیمروز | |
رَپتوَن | نیمروز | ساعت ۳ بعد از ظهر | |
اُوزیرَن | ساعت ۳ بعد از ظهر | غروب خورشید | |
اَئیویسَروترم (سروثَرم) | غروب خورشید | نیمه شب | |
اُشَهِن (اوشَهی ناای-اشمن) | نیمه شب | طلوع خورشید |
معمولاً در فصل زمستان، گاهِ رپیتون که هنگام گرما است؛ خوانده نمیشود.[۱]
قبله
قبله زرتشتیان نور و روشنایی است. آنان میتوانند در روزها به سوی خورشید و شبها در برابر نور ماه، آتش، شمع یا چراغ روشن نماز بخوانند.[۹][۱۱] زرتشتیان تنها در آتشکده رو به آتش نماز میگزارند و حتی کسانی که در همسایگی یک آتشکده هستند نیز رو به آن نیایش نمیکنند.[۱۲] آتش در مزدیسنا نماد «اشه» است. آتش موجود در آتشکده به عنوان درفش مزدیسنا و نماد هویت دینی–فرهنگی زرتشتیان به شمار میرود.[۱۳] زرتشتیان معتقدند نمیتوان برای خدا حدود و جهاتی قایل شد، و به دستور زرتشت نور را به عنوان نمادی از فروغمندی اهورامزدا نماز میگزارند.[۶][۱۱]
آتشپرستی
در میان برخی از عامه مردم، پنداشتهمیشود که نمازگزاری زرتشتیان به سوی آتش، آتشپرستی است.[۱۴] اما در واقع نمازگزاردن رو به آتش، به عنوان پرستش آتش به جای خدا نیست.[۱۲][۱۵] همانند استفاده از مهر توسط شیعیان.[۱۲]
چگونگی
نماز زرتشتی به زبان اوستایی است[۷] و با چنین جملاتی آغاز میشود:[۲]
« | به نام خداوند بخشنده مهربان
خشنود گردانم، اهورامزدا! باور دارم دین مزداپرستی را كه آوردهٔ زرتشت است. پيرو آموزشهای اهورایی هستم كه از دیو (دروغ) و دوگانهپرستی به دور است. |
» |
پس از این زمزمهها، نماز ویژه هز گاه خوانده میشود که دوبخشی است. در بخش نخست فرشته مربوط به آن گاه، و در بخش دوم همتای دنیایی او ستایش میشود. این دو بخش بر اساس داشتن دو جنبه «مُلکی» و «ملکوتی» هر چیزی است که هردو باید پاک و منطبق بر هم باشند
نظرات شما عزیزان: